Τρίτη 1 Μαρτίου 2016

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΝΕΣΤΑΝΗΣ - «Τώρα 'ναι Μάης κ' ἄνοιξη», (Τώρα Βλαχά μ')







ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ ΜΑΗΣ Κ' ΑΝΟΙΞΗ
Τώρα Βλαχά μ', τώρα 'ναι Μάης κ' Ἄνοιξη
τώρα εἶναι καλοκαίρι, Βλάχα μου μὲ τὸ τσεμπέρι.
Τώρα Βλαχά μ', τώρα ἀγαπιόνται τὰ πουλιὰ
καὶ φιλιόνται τὰ τρυγόνια καὶ συχνολαλοῦν* τ' ἀηδόνια.
Τώρα Βλαχά μ', τώρ' ἀποφάσισα καὶ 'γὼ
γιὰ νὰ ἔβγω στὸ σεργιάνι, Βλάχα μου μὲ τὸ γιουρντάνι.
Νὰ πάρ' Βλαχά μ' νὰ πάρω χίλια πρόβατα
μώρ' καὶ πεντακόσια γίδια, Βλάχα μου μὲ τὰ στολίδια.
Νὰ πᾶμ' Βλαχά μ', νὰ πᾶμ' ἀπάνω στὰ βουνὰ
γιὰ νὰ ρίξουμε τὴ στάνη, Βλάχα μου μὲ τὸ γιουρντάνι.
Ἐσὺ Βλαχά μ', ἐσὺ θά 'χεις τὰ πρόβατα
μὼρ' κ' ἐγὼ θά 'χω τὰ γίδια, Βλάχα μου μὲ τὰ στολίδια.
Θὰ τρῶ' Βλαχά μ', θὰ τρῶμε γάλα τὸ πρωὶ
καὶ τυρὶ τὸ μεσημέρι, Βλάχα μου μὲ τὸ τσεμπέρι.
Θὰ πά' Βλαχά μ' θὰ πάρεις καὶ τὴ ρόκα σου
γιὰ νὰ φτιάξεις τὰ προικιά σου,
γειά σου Βλαχοπούλα μ' γειά σου.

Σχολιασμός:
Τραγούδι μὲ ἔντονη ἀνοιξιάτικη διάθεση, δὲν θὰ μποροῦσε νὰ ἀπουσιάζει ἀπὸ τὴ γιορτὴ τοῦ Ἅη-Γιώργη. Τραγουδιόταν ἐπίσης ἀπὸ τοὺς ποιμένες τοῦ χωριοῦ ὅταν τὴν άνοιξη, ποὺ ὁ καιρὸς «ἄνοιγε», ἔβγαζαν τὰ κοπάδια τους στὶς πλαγιές τοῦ Ἀρτεμισίου. Παραλλαγή του ἔχει καταγράψει καὶ ὁ Σωτήρης Τσιάνης στὴ Νεστάνη τὸ 1959, στὸ Sotirios Chianis, «Folk songs of Mantineia», (Δημοτικὰ τραγούδια τῆς Μαντινείας), Berkeley/Los Angeles: University of California Press, 1965, ποὺ τὸ ἀναφέρει σὰν τραγούδι χορωδίας/συρτὸ χορό.
Σημειώσεις:
* Σὲ ἄλλη καταγραφή, γλυκολαλοῦν.

Πηγὴ πληροφοριῶν

ΚΑΡΩΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, «ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΝΕΣΤΑΝΗΣ», ἐκδόσεις ΤΟ ΔΟΝΤΙ, Πάτρα, 2013.
Video: Τραγουδάει ὅμιλος Νεστανιωτῶν. Φωτογραφίες video: ἀρχεῖο Παναγιώτη Καρώνη.

© Copyright: Παναγιώτης Καρώνης καὶ Ἐκδόσεις ΤΟ ΔΟΝΤΙ, μὲ τὴν ἐπιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου