Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΝΕΣΤΑΝΗΣ - «Ροῦσες νὰ μὴν ἀλλάξετε»





ΡΟΥΣΕΣ ΝΑ ΜΗΝ ΑΛΛΑΞΕΤΕ
Ροῦσες νὰ μὴν ἀλλάξετε, ξανθιὲς μὴν στολιστεΙτε
τὸν Μάη κρασὶ μὴν πίνεται κι ἔξω μὴν κοιμηθετε
τό 'μᾶθαν τρία πούιστικα καὶ γκεζερᾶν1 τὶς νύχτες,
τὶς νύχτες καὶ τὶς κονταυγές κι ὅλα τὰ μεσημέρια,
σούρνουν ψωμὶ γιὰ τὰ σκυλιά, κρέας γιὰ τὰ λιοντάρια
σούρνουν καὶ μαγεβότανο2 μαγεύουν τὰ κορίτσια
μαγέψαν καὶ μιὰ λυγερὴ τῆς χήρας θυγατέρα.

Ροῦσες νὰ μὴν ἀλλάξετε, ξανθιὲς μὴν στολιστεῖτε
γιατὶ στολίστηκα κι ἐγὼ καὶ πῆρα τὸν βερέμη3
βερέμιασε ἡ καρδούλα μου μ' αὐτὸν τὸν βερεμιάρη.
Ψωμὶ τοῦ δίνω δὲν τὸ τρώει, κρασὶ καὶ δὲν τὸ πίνει
τοῦ στρώνω πέντε στρώματα πέντε μαξιλαράκια
καὶ τοῦ βερέμη μίλησα καὶ τοῦ βερέμη λέω
-- Σήκω βερέμη πλάγιασε σήκω βερέμη πέσε.
-- Γιὰ στρῶσε μου ἔξω στὴν αὐλὴ κι ἔξω στὸ περιβόλι
νὰ πέφτουν τ' ἄνθη ἀπάνω μου τὰ μῆλα στὴν ποδιά μου
ἐσὺ στὴν ἀγκαλιά μου
καὶ τὰ χρυσὰ τριαντάφυλλα μέσα στὴν ἀγκαλιά μου.


Σὲ λλη καταγραφή, τὸ τραγούδι παραλλάσσεται ὡς ἐξῆς:

Τ' ἀκοῦτε 'σεῖς οἱ ἔμορφες καὶ 'σεῖς οἱ μαυρομάτες
τὸ Μάη κρασὶ μὴν πίνεται κι ἔξω μὴν κοιμηθῆτε.
τὸ 'μάθαν τρία πούιστικα καὶ γκεζεράν τὶς νύχτες
τὶς νύχτες καὶ τὶς κονταυγές κι ὅλα τὰ μεσημέρια,
σούρνουν ψωμὶ γιὰ τὰ σκυλιά, κρέας γιὰ τὰ λιοντάρια
σούρνουν καὶ μαγεβότανο μαγεύουν τὰ κορίτσια,
ἐμαγέψαν καὶ μένανε κι ὅλο κοντὰ πηγαίνω.

Σημειώσεις:
1. Περιφέρονται στὰ σοκάκια, τριγυρνᾶνε, γυρίζουν.
2. Σὲ ἄλλη καταγραφή: μάγια-βότανα.
3. Καχεκτικός χτικιάρης. Μεταφορικά, κακεντρεχής, δύστροπος, μεμψίμοιρος.



Πηγὴ πληροφοριῶν:

ΚΑΡΩΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, «ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΝΕΣΤΑΝΗΣ», Ἐκδόσεις Τὸ Δόντι, Πάτρα, 2013.
Video:Τραγουδοῦν ὁ Νεστανιώτης Σωκράτης Καρώνης καὶ ἡ Νεστανιώτισσα Κωνσταντίνα Καρώνη.

© Copyright: Παναγιώτης Καρώνης καὶ Ἐκδόσεις Τὸ Δόντι, μὲ τὴν ἐπιφύλαξη κάθε δικαιώματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου