Πέμπτη 19 Μαρτίου 2015

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΝΕΣΤΑΝΗΣ - «Δὲ στό 'πα Γιῶργο μιὰ φορά»







ΔΕ ΣΤΟ 'ΠΑ ΓΙΩΡΓΟ ΜΙΑ ΦΟΡΑ
Δὲ στό 'πα Γιῶργο μιὰ φορὰ δὲ στὸ 'πα τρεῖς καὶ πέντε
ἄιντε, τὶς ἔ~ Γιωργό μου, τὶς ἔμορφες μὴν ἀγαπᾶς, τὶς ροῦσες μὴν ζηλεύεις
ἄιντε, τ' οἱ ἔ~ Γιωργό μου, τ' οἱ ἔμορφες θὲ νὰ σὲ φᾶν κ' οἱ ροῦσες θὰ σὲ χάσουν.
Μιὰ Ἑ~ Γιωργό μου, μιὰ Ἑβριοπούλα1 τό 'λεγε τοῦ Γιώργου μοιρολόι.2
Ἄιντε, οὐλὰ Γιωργό μου, οὐλά τὰ βράδια νά 'ρχεσαι κι οὔλα τὰ μεσημέρια
Σάββα~ Γιωργό μου Σαββάτο βράδυ μὴν ἐρθεῖς Σαββάτο μεσημέρι
ἄιντε τ' ἐχοὺν Γιωργό μου τ' ἐχοὺν οἱ Ὁβραῖoi3 σύναξη γιορτάζουν τὴ γιορτή τους.

Σχολιασμός:
Τὸ θέμα τοῦ ἔρωτα ἀλλόθρησκων ἀπαντᾶται συχνὰ στὴ δημοτική μας παράδοση. Οἱ Ἑβραῖοι, ποὺ κατὰ καιροὺς δέχτηκαν πολλὲς ταπεινώσεις καὶ διώξεις, παρέμειναν προσκολλημένοι πιστὰ στὴ θρησκεία τους. Ἔρωτας Ἑβραίου μὲ ἄτομο ἄλλης θρησκείας, πέρα ἀπὸ παράβαση τοῦ ἡθικοῦ νόμου, ἀποτελοῦσε σκάνδαλο γιὰ τὴν κοινωνία.
Ἐδῶ, ἡ ἐρωτευμένη Ἑβραιοπούλα καθοδηγεῖ τὸ Γιῶργο, ποὺ προφανῶς εἶναι χριστιανός, θέλοντας νὰ τὸν προφυλάξει· ἀλλὰ παράλληλα νὰ προφυλάξει καὶ τὸν ἑαυτό της ἀπὸ τὴν κοινωνικὴ κατακραυγή. Σὲ παραλλαγὴ ποὺ καταγράψαμε, ἡ λέξη μοιρολόι (ἀντὶ τραγούδι) προμηνύει τὴν ἄτυχη κατάληξη τοῦ ἔρωτά τους.

Σημειώσεις:
1. Ἑβραιοπούλα.
2. Σὲ άλλη καταγραφή: τοῦ Γιώργου τὸ τραγούδι.
3. Ἑβραῖοι.


Πηγὴ πληροφοριῶν

ΚΑΡΩΝΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, «ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΝΕΣΤΑΝΗΣ», Ἐκδόσεις ΤΟ ΔΟΝΤΙ, Πάτρα, 2013.
Τραγουδοῦν σὲ πραγματικὲς συνθῆκες ζωῆς οἱ Νετσανιῶτες/ισσες: Σωκράτης Καρώνης, Κωνσταντίνα Καρώνη, Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος, Γεώργιος Καρώνης.
© Copyright: Παναγιώτης Καρώνης καὶ Ἐκδόσεις ΤΟ ΔΟΝΤΙ, μὲ τὴν ἐπιφύλαξη κάθε νομίμου δικαιώματος.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου