Τρίτη 3 Μαρτίου 2015

ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΗΣ ΝΕΣΤΑΝΗΣ - «Τώρα ποὺ μπῆκα στὸ χορό»






ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΜΠΗΚΑ ΣΤΟ ΧΟΡΟ
Τώρα ποὺ μπῆκα στὸ χορὸ νὰ τραγουδήσω θέλω
ὤχ! ν' ἀνοίξω τὶ ν' ἀνοίξω τὴν καρδούλα μου κυρά μου.
Ν' ἀνοίξω τὴν καρδούλα μου νὰ τὴν ἐλελουδίσω
ὤχ! τὰ λέλουδα, τὰ λέλουδα θέλουν δροσιὰ κυρά μου
τὰ λέλουδα θέλουν δροσιὰ τὰ κυπαρίσσια ἀέρα
ὤχ! τὰ νιάτα μὲ τὰ νιάτα μὲ τὴ λεβεντιὰ κυρά μου.
Τὰ νιάτα μὲ τὴ λεβεντιὰ δὲν ἔρχονται ὅλη μέρα
ἄει ντουνιά μου, ἄει ντουνιά μου δὲ σὲ χάρηκε ἡ καρδιά μου
ἄει ντουνιά μου πενεμένε δὲ σὲ χάρηκα,1 καημένε
Ἄιντε μωρὲ καπέ,2 ντουνιὰ μὲ μένα μὴν παινιέσαι
τὶ ἐγώ 'μουν ποὺ σὲ γλένταγα καὶ τώρα μ' ἀπαρνιέσαι.
Στοὺς οὐρανούς θὲ ν' ἀνεβῶ στὰ σύννεφα νὰ κάτσω
ὤχ! νὰ πάρω πέ~ νὰ πάρω, πένα καὶ χαρτὶ κυρά μου
νὰ πάρω πένα καὶ χαρτί, χαρτὶ καὶ καλαμάρι
ὤχ! νὰ γράψω τί νά γράψω γιὰ τὸν ἔρωτα κυρά μου
νὰ γράψω γιὰ τὸν ἔρωτα νὰ στείλω τῆς ἀγάπης.
Ἔρωτά μου ἔρωτά μου, έρωτας γιὰ τ' ὄνομά μου
ἔρωτά μου ἔρωτά μου, δὲ ρωτᾶς γιά τ' ὀνομά μου
ἔρωτά μου ἔρωτά μου, δὲ σὲ χάρηκε ἡ καρδιά μου
ἔρωτα πανάθεμά σε τυραννεῖς καὶ δὲ λυπάσαι.
Ἔρωτά μου ἔρωτά μου, δὲ ρωτᾶς γιά τ' ὄνομά μου
Ἔρωτα πανάθεμά σε τυραννᾶς καὶ δὲ λυπάσαι
Ὁ ἔρωτας δὲν εἶν' ἀνθὸς νὰ μαραθεῖ νὰ πέσει
παρά 'ναι βάτος καὶ ἀγκαθιᾶ κι ἀλίμονο, ὅποιον μπλέξει.

Σχολιασμός:
Μὲ τὸ τραγούδι αὐτὸ συνήθως οἱ βλαστοφόροι μέτοχοι τῆς πομπὴς καὶ τοῦ χοροῦ τοῦ Ἅη-Γιώργη ἀρχίζουν τὸν πρῶτο χορὸ τῆς Ἄνοιξης, τόσο πάνω στὸ βράχο τοῦ Γουλᾶ ὅσο καὶ στὸ χοροστάσι «Ἁλώνι τοῦ Παπαγιάννη».
Ἕνα τραγούδι που ἐκφράζει τὴν ἔντονη ἐπιθυμία τοῦ ἀνθρώπου γιὰ ζωὴ, χαρά, εὐτιχία καὶ βέβαια ἔρωτα· ἀπόλυτα ταιριαστὸ σὲ μιὰ ἀνοιξιάτικη γιορτή, ὅπως τοῦτη ἡ ἱερουργία τῶν Νεστανιωτῶν/τισσῶν.

Σημειώσεις:
1. Σὲ ἄλλη καταγραφή, χόρτασα.
2. Σύμφωνα μὲ τὴν ἐρμηνεία ποὺ δίνει ἡ συγγραφέας ἐθνολόγος καὶ ἱστορικὸς Μαρία Μιχαὴλ -- Δέδε στὸ βιβλίο της «Γιορτὲς - Ἔθιμα καὶ τὰ τραγούδια τους», ἐκδόσεις Φιλιππότης, 1987, ἡ λέξη καπὲ ντουνιὰ πιθανὸν ἐρμηνεύεται ὡς «ἔρμε, μαῦρε, θλιβερὲ ντουνιά». Ἀπὸ δικές μου συνομιλίες μὲ Νετσανιώτες/τισσες καὶ ἔρευνες, πιστεύω πώς ἡ λέξη ἐρμηνεύεται ὡς «ψεύτη ντουνιά».


Πηγὴ πληροφοριῶν

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΡΩΝΗΣ, «Η ΙΕΡΟΤΕΛΕΣΤΙΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ -- Χορός καὶ πομπὴ τοῦ Ἅη Γιώργη στὴ Νεστάνη Ἀρκαδίας», ἐκδόσεις ΤΟ ΔΟΝΤΙ -- ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ, Πάτρα, 2011.
VIDEO: Χορός τοῦ Ἅη-Γιώργη 2012, στὸ χοροστάσι «Ἁλώνι τοῦ Παπαγιάννη».
© Copyright: Παναγιώτης Καρώνης καὶ ἐκδόσεις ΤΟ ΔΟΝΤΙ, μὲ τὴν ἐπιφύλαξη κάθε δικαιώματος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου